FANDOM

Stacja • Opowiadanie • Bogdan Miklusz
Stacja
Opowiadanie
Bogdan Miklusz

∗             ∗

Pierwsza na świecie kolej podziemna, zwana później metrem powstała w 1896 roku w Londynie. Na kontynencie europejskim pierwsza linia metra została oddana do użytku w Budapeszcie pod koniec XIX wieku.

W Polsce pierwszą i jak dotychczas jedyną linię metra rozpoczęto budować w 1952 roku, ale pracę przerwano ze względu na kłopoty finansowe. W 1994 roku otwarto pierwszą część trasy Kabaty- Politechnika, cztery lata później drugą część trasy- Politechnika-Centrum… W maju 2001 roku ruszyła trasa Centrum- Ratusz… Jadę schodami ruchomymi wgłąb czeluści, tuby, jak to nazywają Anglicy… Nie jestem samotny… Za mną sunie anonimowy tłum… Wsiadam do kolejki, tłum albo próbuje się ze mnie nabijać, albo robi to nieświadomie- też wsiada do tej samej kolejki… Udaje mi się zająć strategiczne miejsce. Naprzeciwko mnie siedzi kilkuletnia dziewczynka z kitką… W ręce ma butelkę Kubusia. Żuje sok w ustach. Płucze gardło Kubusiem. Patrzy na mnie, prawdopodobnie dziwi się, ze ja nie robię tak samo, albo dziwi się, ze ja się dziwię. Albo dziwi się,że ja patrzę na nią. Albo dziwi się ,że patrzę na jej usta…Pewnie myśli, że chcę ją pocałować… Nie wie, że obserwuję ja jak żuje sok marki Kubuś, jak płucze zęby, jak przełyka przeżuty płyn. Bowiem kogo to może obchodzić. Mnie obchodzi.

Obok dziewczynki siedzi jej matka. Ma może 30 lat, no, przynajmniej na tyle wygląda… Czyta gazetę Viva, nie mogę dostrzec jaki artykuł czyta, bo zbyt wielka przestrzeń ludzi nas dzieli. Ma bardzo frasobliwą minę, czyta jakby z niedowierzaniem… Marszczy czoło… Czasem dłubie sobie w oku… Spogląda na dziewczynkę kiedy ta zbyt głośno płucze gardło sokiem marki Kubuś. Wtedy wszyscy wiedzą, jak niedobra jest dziewczynka… Obok mnie usiadł starszy pan w marynarce… W klapie order jakiś, pewnie weteran wojny… Czyta Nasz Dziennik… Obok Gazeta Wyborcza i Trybuna… Co chwile chrząka, przełyka ślinę też co chwilę… To mi trochę przeszkadza w myśleniu, ale niech tam, pan z orderem też ma jakieś prawa… W pobliżu drzwi kolejki jakaś para bardzo fikuśnie się całuje… Czasem nasz wzrok się spotyka, wtedy para przestaje się całować, jakby bała się zdradzić sekret tego fikuśnego pocałunku. Człowiek na oko czterdziestoletni przegląda papiery, widzę dokładnie, papiery z Banku Śląskiego… Czasem zagląda do swojej aktówki- zaglądam wraz z nim- w środku maszynka elektryczna, telefon, dużo pism jakichś, karteluszków, okulary i … prezerwatywy… Obok matki dziewczynki, która żuje sok marki Kubuś siedzi podobna wiekiem kobieta, tylko bez dziecka… Ta bez przerwy patrzy na mnie… Czasem udaje, że nie patrzy… ale ja wiem, że to blef i mnie nie oszuka. Kogo we mnie widzi? Jakiegoś chłopca, kawalera, pana, który bezczelnie buszuje między pasażerami kolejki… Może widzi, ze wypadają mi włosy, może myśli- jaki biedny chłopak, taki młody, a już bez włosów…Może znalazła pryszcza na mojej twarzy i próbuje go wzrokiem przegnać, rozdusić… Może po prostu widzi siebie, marzy jej się by wrócić do okresu dzieciństwa, tak jak czasem marzą kobiety w podeszłym wieku, dziś przyszedł czas, gdy i młodzi mają takie marzenia… Może po prostu patrzy i nie myśli… Może to ja myślę za nią… Tłum maleje wraz z mijanymi stacyjkami… Starszy pan w marynarce, wziąwszy pod pazuchę Nasz Dziennik, Gazetę Wyborczą i Trybunę wysiadł pierwszy. Zauważyłem, że kuśtyka na prawą nogę. Potem wysiadła matka z dziewczynką. Dziewczynka przestała żuć sok. Kobieta, która kątem oka przyglądała mi się podczas całej podróży wysiadła ostatnia. Zostawiła we mnie swój wzrok. Chyba nawet uśmiechnęła się wychodząc. Na stacji metra czekał na nią mąż z różą.

Wysiadłem na końcowej stacji. Poszedłem do Lasu Kabackiego… Tam nie spotkałem tłumu nawet najmniejszego. I wtedy ugryzłem się w język…

Więcej z Fandomu

Losowa wiki