FANDOM

Widzenie
(do muzyki)
 • Wiersz • Władysław Tarnowski
Widzenie
(do muzyki)

Wiersz
Władysław Tarnowski
Biblioteka Jagiellońska – rękopis – sygnatura 7922 III, karta 135. Określenie przez Bibliotekę Jagiellońską daty możliwej publikacji drukiem: 1869 albo 1872. Istotnie przekreślona przez autora fraza „Do piołunów” może sugerować początkowy zamiar zamieszenia pieśni w tym tomiku. Lecz ani w tomiku „Piołuny” z r. 1869 ani w tomiku „Nowe Poezye Ernesta Buławy” pieśń ta nie została zamieszczona. Porównując z tłumaczeniem Opadłszy zapłakany w lekką drzemkę, wiersz ten jest natomiast podobny treścią do niemieckiej pieśni Władysława Tarnowskiego na głos i fortepian pt. „Ich sank verweint in sanften Schlummer”, piątej z kolei w zbiorze „Cypressen” dedykowanym Pauline Viardot-Garcia, a wydanym w Wiedniu przez A. Bösendorfera, (wydanie niedatowane, ale w bibliografiach pod rokiem 1870). Skany na Wikimedia Commons. Nie wiadomo jednak czy to wersja ostateczna czy autor dokonywał jeszcze dalszych zmian.

Dla wczucia się w wiersz „Widzenie”, akompaniament do „Ich sank verweint in sanften Schlummer” i ze względu na to, że pieśń zawiera fragmenty a capella, (co w wykonaniu tylko instrumentalnym sprawia wrażenie pustki), także akompaniament z muzyką w miejsce głosu.

Spłakany nocą – usnąłem rano
Ujrzałem twarz jej bladą kochaną,
Zmieniona w stroju zakonnym stała
W mitrowym gaju, z lirą płakała . . . .
Schyliłem się i łzy jej zcałowałem
Co lśniły jak na licu lilij białem,
Lecz z moich oczu nowe łzy spłynęły
I na obliczu jej mi zawisnęły . . . .
Tak znów jej lica we łzach ujrzałem
I mówiąc nie płacz … z serca się śmiałem !..
Tu się zbudziłem …
                                   mara zniknęła ! ..
Zniknęła . . . . . . . . .
                                             1869. Weimar.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki